За нас

НЦПКПС е специализирано обслужващо звено в системата на предучилищното и училищното образование за дейности, свързани с повишаването и поддържането на квалификацията на педагогическите специалисти.

Центърът е юридическо лице със седалище и адрес на управление гр. Банкя, ул. Княз Борис I № 7.

Центърът е второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на образованието и науката.

НЦПКПС организира квалификация, насочена към непрекъснато професионално и личностно усъвършенстване в рамките на учене през целия живот, ориентирана към кариерното развитие на педагогическите специалисти и успешната им реализация чрез:

а) краткосрочни обучения и практикуми за периодично актуализиране на знанията по съответния учебен предмет, за развитие на умения за преподаване на ключовите компетентности, за познаване и прилагане на иновативни подходи в образователния процес, за кариерно консултиране и ориентиране на учениците, за управление на образованието и др.;

б) участие в проучвания, изследователска и творческа дейност.

Визия на НЦПКПС:

Образователна, изследователска и културна институция с национална значимост, разпознаваема в педагогическите среди, отличаваща се с ус­тойчиво и динамично раз­витие и конкурентоспособни предимства в областта на повишаването и поддържането на квалификацията на педагогическите специалисти, съобразно потребностите и предизвикателствата на съвременния свят.

Мисия на НЦПКПС:

НЦПКПС изгражда цялостна система за въвеждаща, поддържаща и надграждаща квалификация на педагогическите специалисти за покриване на установени дефицити на училищно. В регионално и национално ниво, в изпълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, на Националната програма за развитие на педагогическите кадри и на Националната стратегия за учене през целия живот.

За да осъществи своята мисия, центърът:

  • предлага и осъществява успешни модели и практики на достъпна, специали­зи­рана, интердисциплинарна качествена квалификационна дейност за педагози на евро­пейско равнище;
  • провежда иновативни изследвания в приоритетни за средното образование области, в инте­рес и полза на обществото и съдейства за мотивиране на педагогическите кадри за участие в проучвания, изследователска и творческа дейност;
  • прилага технологии и методи за ефективно управление, като използва утвърдените в практиката зна­ни­я, опит и експертен потенциал;
  • осигурява конкурентни предимства на образователния пазар на идеи и подпомага кариерното и професионално развитие на педагозите;
  • Основна задача: Центърът координира и провежда квалификационни форми за учители, педагогически съветници, психолози, заместник-директори, директори, експерти от РУО и МОН и други педагогически специалисти в различни научни направления на европейско равнище, с възможност за интердисциплинарни решения в професионалната прак­тика, отговарящи на предизвикателствата на съвременния свят;
  • Основна цел: Утвърждаване на центъра като водеща институция за повишаване на квалификацията на педагозите, с европейски облик и модерна инфраструктура — пример за качествено обучение, територия на съвременни педагогически изследвания и иновации, желан и пред­почи­тан партньор с ясни конкурентоспособни предимства.

Проекти

В Националния институт за обучение и квалификация в системата на образованието проектната дейност се използва като начин за нормиране на професионалната дейност, а също като една от формите за транслиране на иновации. Програмите, по които НИОКСО си сътрудничи с редица организации, обединяват изследователските и образователни инициативи на институциите, партньорите, държавните и международните структури. Дейностите, предвидени в проектната работа на института са подчинени на основната цел: повишаването на квалификацията на педагогическите специалисти чрез включване в съществуващи програми, позволяващи използване на съвременни методологии и предвиждащи решаване на конкретни задачи – нововъведения или опит. Разработката или внедряването на един проект е резултат от анализ на потребностите на общността. Предметът на проектирането е в решаването на конкретни управленски или образователни проблеми. И доколкото процесът на внедряване на промени в образованието е нелинеен, проектният принцип е подходящ за еволюцията на системата, определяйки етапа на който тя се намира в дадения момент.

Приносът се изразява в подобряване качеството на образованието и успешната социална реализация на педагозите  и учениците.

Текущи проекти

Приключили проекти